Användarnamn: Lösenord:
   Behåll mig inloggad.
Registrera  |  Glömt lösenord
De 5 vanligaste träningsmisstagen
Lanksida.seArticle Details

De 5 vanligaste träningsmisstagen

Tillagd den: February 26, 2010 10:27:01 AM
Författare: Erinna
Kategori: Träning och motion

Det finns många anledningar till varför man tränar/börjar träna. Vare sig du tränar för att gå ner i vikt eller för att öka muskelmassa så är det viktigt att du undviker följande fallgropar. 1. Skippar mat före träning Kroppen behöver bränsle för träningspasset. Genom att inte äta innan du tränar så sänker du din träningskapacitet. Om du äter före träningspasset kan du maximera din träning och på så sätt maximera dina träningsresultat. Det är även viktigt att du fyller på med energi under träningspasset i form av energidryck eller en energibar. Sedan är det väldigt viktigt att dricka mycket vatten under träningspasset för att förhindra uttorkning. 2. ?ter fel kost när man tränar Rätt kosthållning kombinerat med rätt träning och rätt vila utgör de tre stora ingredienserna för en lyckad träning.Det är viktigt att äta balanserade måltider med jämna mellanrum. Ett vanligt misstag är att äta för lite eller inga kolhydrater. Genom att tillföra en lagom mängd kolhydrater får musklerna den energi de behöver för att byggas upp. Man kan även äta kosttillskott om man vet att kroppen behöver extra näring som man inte får i maten. 3. Glömmer att träna hela kroppen Det är mycket viktigt att träna hela kroppen. De flesta personer brukar fokusera på de kroppsdelar man kan se i spegeln (magen, bröstet, biceps, etc.) och glömmer bort musklerna på baksidan som t.ex. ryggen och triceps. Genom att bara träna den främre delen av kroppen skapar man en obalans i muskulaturen som kan leda till förhöjd skaderisk. Om du tränar samma muskelgrupp varje gång du tränar så sliter du mer på musklerna än bygger upp dem. Tänk på att musklerna måste få vila i mer än 24 timmar för att byggas upp. 4. Tränar med för mycket vikt Ett annat vanligt fel är att man tränar med för tunga vikter. Kom ihåg att du måste anpassa vikten efter din egen förmåga. Genom att öka vikten gradvis kan du på ett effektivt och säkert sätt bygga upp musklerna. 5. Tränar för mycket Detta är ett vanligt fel bland nybörjare. Om man tränar för mycket, för ofta utan att ge kroppen tid att vila så riskerar man att kroppen börjar förbränna muskler istället för fett. De flesta muskelgrupperna behöver mellan 24-48 timmar för att återhämta sig. Ett tips för att undvika detta är att ha ett träningschema där du planerar in träning och vilodagar.
 
Betyg Medel betyg: (0 röster)
Kommentarer

Inga kommentarer ännu.


Ni måste logga in för att lämna en kommentar.